Urlop i dieta? Czy to w ogóle możliwe?

Napisane przez Norbert Gotz

9 sierpnia 2020

PODOBA CI SIĘ? UDOSTĘPNIJ ZNAJOMYM!

Urlop i dieta to odwieczny problem tych co dbają o sylwetkę i zdrowie. Oferta hotelowa najczęściej pozostawia wiele do życzenia, a samodzielne odżywianie też przysparza dużo kłopotów. Z resztą nie po to jeździmy na urlop, aby stać przy garach. Zatem jak podejść do tematu, aby nie stracić formy na wakacjach, ale jednocześnie bez wyrzutów sumienia cieszyć się dobrym, lokalnym jedzeniem?

Na początku warto uczciwie zdać sobie sprawę z tego, że jedziesz na wakacje po to, aby odpocząć fizycznie i psychicznie – nie tylko od pracy, prowadzenia firmy czy codziennych obowiązków, ale także od intensywnych ćwiczeń fizycznych. Prowadzenie takiego samego trybu odżywiania, kontrolowanie porcji, ważenie i dobór składników jest możliwy w przypadku gdy wybrałeś wakacje bez wyżywienia i jak najbardziej jest to jedna z opcji, którą możesz zastosować. Nie mniej jednak będzie to wymagać od ciebie trochę „gimnastyki” – wycieczki po zakupy, przygotowania posiłków i planowania swojego odżywiania co z kolei będzie kosztować cię czas…

🕰 Czas, który możesz przeznaczyć na aktywny wypoczynek, zwiedzanie i doświadczanie pięknych okoliczności przyrody.. Zatem czy gra jest warta świeczki, abyś wyjechał na urlop i poświęcał czas na gotowanie? Tego nie wiem, musisz sam sobie odpowiedzieć na to pytanie. Jeżeli przygotowujesz się do zawodów sylwetkowych to odpowiedź jest jednoznaczna, że tak. W każdym pozostałym przypadku niekoniecznie.

‼️ Opowiem ci ze swojego doświadczenia jak ja to widzę

Warto zdać sobie sprawę, że jeżeli solidnie trenujesz od pół roku, roku lub dłużej to tygodniowy urlop i zmiana jedzenia nie będzie problemem. Nawet jeżeli wybierzesz opcję z wyżywieniem. Z tym, że warto pamiętać o kilku rzeczach:

Wakacje to nie jest czas rozpusty i obżarstwa – to że korzystasz z hotelowego jedzenia nie znaczy, że masz sobie dogadzać dużymi porcjami popijając drinki. Przejedzony organizm nigdy nie będzie się dobrze regenerował, sen będzie spłycony, a poziom energii niski. W końcu jedziesz na urlop naładować akumulatory, więc zastanów się czy warto.

📌 Wakacje podczas, których leżysz na plaży do góry brzuchem? Zapomnij. Zapewne siedzisz przed komputerem większą część dnia jak większość społeczeństwa. Daj sobie trochę ruchu, dzięki któremu dotlenisz organizm, usprawnisz metabolizm i spalisz trochę kalorii. Wakacje to regeneracja sił – daj organizmowi to co najlepsze czyli ruch. Nie daj się zwieść, że najlepiej odpoczywasz leżąc na plaży czy przed tv z piwkiem w ręce – to tylko pozory.

📌 Nie polecam opcji all inclusive. Z prostej przyczyny. Mając pod dostatkiem jedzenia, nielimitowaną ilość alkoholu i słodyczy z pewnością z tego skorzystasz w 120%, bo przecież zapłaciłeś, bo przecież ciężko pracujesz, bo przecież są wakacje i można, bo musisz odpocząć, bo to jedyna przyjemność w życiu itd. Itd.. Twoja podświadomość już sobie dorobi ideologię i zrobi wszystko, aby zminimalizować straty – czyli płacąc za all inclusive zjesz jak najwięcej, aby pozornie wyszło taniej. Owszem wyjdzie, a nadwyżki kalorii zmagazynujesz w tkance tłuszczowej.

📌 Lepszą opcją jest HB, czyli śniadania i kolacje. Czyli Tymi dwoma posiłkami w zupełności się nie przejmujesz pamiętając tylko, aby wybierać mądrze produkty ze szwedzkiego stołu. Obiad z kolei jesz „na mieście” również mądrze wybierając. Frytki i schabowy? Nie rób sobie tego. Lepszym wyborem będzie grillowane chude mięso lub ryba wraz z ziemniakami lub kaszą i pakietem surówek. Opcji jest sporo – ważne żeby wybierać mniejsze zło.

📌 Pozwól sobie czasem na rozpustę, ale zrób to świadomie i pilnuj, aby nie pojawił się efekt domina (czyli zjadłeś raz źle, za chwilę drugi, potem trzeci, czwarty, a później to już ci wszystko jedno jak jesz – to klasyczny błąd prowadzący do zguby)

📌 Warto pomyśleć o krótkim 15 minutowym treningu przed śniadaniem każdego dnia lub 30 minutowym co drugi dzień, np. mój autorski 30 minutowy trening całego ciała – link. Podkręcisz metabolizm, zadbasz o dobre samopoczucie. Gwarantuję, że po tym zestawie będziesz mieć mniejszą ochotę na jedzenie – warto.

📌 Jak widzisz nie musisz zabierać ze sobą wagi na wyjazd i pilnować kalorii, ale nie traktuj wakacji jako przerwy od twojego zdrowego stylu życia dokładnie tak samo jak nie robisz przerwy od mycia zębów i regularnej higieny ciała. Mądre wybory to podstawa świadomego i zdrowego stylu życia.

Porady przygotował Norbert Gotz – Trener Personalny

Zobacz inne nasze artykuły…

BLOG KIERUNEKTRENER.PL - branża fitness, newsy, szkolenia, wydarzenia, technologie, wywiady