Trening z masą własnego ciała, w każdym wieku!

Napisane przez Mateusz Groniewicz

27 sierpnia 2020

PODOBA CI SIĘ? UDOSTĘPNIJ ZNAJOMYM!

Na wstępie warto, abym przybliżył Wam, czym jest kalistenika? 🤔

Będziemy tak nazywać rodzaj ćwiczeń, które mogą być wykonywane bez urządzeń, bądź dodatkowych, zewnętrznych ciężarów, a jedynie za wykorzystaniem własnej masy ciała 💪.

Jest to zatem genialny sposób na zachowanie dobrej kondycji czy nabudowania wymarzonej sylwetki bez większych nakładów.

📌 Przydatnymi urządzeniami, które pozwolą przenieść trening na wyższy poziom, będą: drążek (czy to ten w parku, czy rozporowy do zamontowania w domu), uchwyty do pompek czy długie poręcze równoległe. Jak łatwo zauważyć, przyrządy te obecne są również w treningach gimnastyki sportowej, na której omawiana dyscyplina silnie się opiera. Prostym zobrazowaniem tych miejsc będą doskonale znane place zewnętrzne, potocznie nazywane „siłowniami pod chmurką” na których bez żadnego problemu będziecie w stanie wykonać pełny trening całego ciała. Z podobnymi konstrukcjami do ćwiczeń jak i całymi założeniami treningów z masą własnego ciała można spotkać się w jednostkach wojskowych. Dzięki ogólnej dostępności „sprzętu” do tego sportu pojawiła się nowa idea oraz podejście do rozwoju fizycznego.

📌 Pierwsze zapiski na temat tej dyscypliny sięgają czasów starożytnych, gdzie ówcześni gladiatorzy przygotowywali się w ten sposób do bitew czy igrzysk, będąc przekonanymi, że tężyzna fizyczna usprawni ich jako wojowników czy sportowców. W dzisiejszych czasach popularyzacji zdrowego trybu życia, kalistenika zaczyna być coraz bardziej rozpoznawalna w oparciu o szeroko zasięgowe media oraz dzięki globalnemu dostępowi do internetu gdzie powstają profile przedstawiające wiedzę i doświadczenie dłużej trenujących oraz grupy zrzeszające zainteresowanych tą alternatywą dla klasycznych siłowni.

📌 Jak już wcześniej wspomniałem ćwiczenia bazują na wykorzystaniu ciężaru własnego ciała. Będą to na przykład podciągania ze zmiennymi chwytami, pompki klasyczne z różnym ustawieniem szerokości dłoni czy pompki na poręczach (tak zwane „dipy”). Dodatkowo wszelkiego rodzaju treningi wzmacniające centralny gorset mięśniowy, mięśnie brzucha jak i mięśnie głębokie (te stabilizujące nasz korpus) oraz ćwiczenia opierające się o wzmocnienie kończyn dolnych. Osoby, które stawiają swoje pierwsze kroki czy to w kalistenice, czy ogólnie w treningach siłowo-wytrzymałościowych powinny skupić się w pierwszej kolejności na przygotowaniu swojego ciała pod trudniejsze wersje wyżej wymienionych ćwiczeń.

📌 Ważnym aspektem jest również to, że trening kalisteniczny przyczyni się do rozwoju dodatkowych układów naszego ciała – mówię tu o układzie nerwowym oraz o naszych strukturach okołomięśniowych – ścięgnach oraz stawach. Wyraźnie chciałbym podkreślić, że ten sport ma na celu bezpieczny, zdroworozsądkowy rozwój siły i wytrzymałości oraz w efekcie naszej sylwetki.

Autorem wpisu jest Mateusz Groniewicz – Sport, Zajawka, Motywacja

Zobacz inne nasze artykuły…

BLOG KIERUNEKTRENER.PL - branża fitness, newsy, szkolenia, wydarzenia, technologie, wywiady